ABG Sundal Collier är en investmentbank som funnits i över 30 år och har kontor i flera länder. 2020 flyttade de till nya lokaler och passade samtidigt på att digitalisera kontoret, framförallt då med fokus på konferensrummen. De skulle gå från fyra konferensrum med teknik, till 19 konferensrum i olika storlekar med nya tekniska lösningar. – Vi hade på känn att det skulle bli mycket digitalt framöver men vi tänkte inte att det skulle bli av denna anledning (Covid19), berättar Sebastian Taavola, som sedan 2010 arbetar brett inom IT, med stort fokus på teknik som slutanvändarna ska hantera vardagligen.
ABG SUNDAL COLLIER HAR HUNNIT TESTA en hel del olika konferenslösningar genom åren. - Under flytten la jag extra fokus på tekniken och blev bollplank mot projektgruppen. Vi ville hitta en lösning som är så enkel som möjligt för användarna, berättar Sebastian. Målet med de nya konferensrummen var att hitta en så homogen lösning som möjligt, som var användarvänlig, självförklarande och flexibel.
LÖSNINGSFÖRSLAG
Långt innan flytten hade de kontakt med DSolution, som var med och tog fram produkter anpassade för de nya lokalerna och verksamheten. – Vi har faktiskt haft dialog med vår kontaktperson sedan 1998, så han känner väl till bolaget och våra utmaningar. Inför flytten kom DSolution med ett förslag till konferensrummen som kändes alldeles för enkelt. Jag var skeptiskt i början, det såg för simpelt ut. Men jag sa att de gärna får presentera förslaget med en demo, så får vi se, säger Sebastian och ler. Ett testrum sattes upp och det funkade perfekt. ABG Sundal Collier fick några testenheter till kontoret att använda vidare och detta flöt på utan bekymmer.
På frågan om användarnas reaktion skrattar Sebastian till. - Det är väldigt sällan det är klagomål – Det räknas som mycket positivt. Vi jobbar ofta med att få så ”tyst” som möjligt, så länge de inte behöver vår hjälp eller klagar så har vi lyckats med något, säger Sebastian.
Konferensrummen är alltså byggda för att fungera likadant oavsett storlek. En anställd kommer in i ett konferensrum och rör på datormusen eller trycker på tangentbordet. Då är allt igång.
ETT RUM BLIR TVÅ – HUR LÖSER MAN DET TEKNISKT?
Men ett av alla konferensrum hade speciella krav. Rummet är på 84 m2 och är tänkt för seminarier eller event där både bolag och investerare möts med plats för 60-70 personer. För att få det mer flexibelt är rummet delbart med en vikvägg. Önskemålet var därför att få in både ljud och bild i rummet men med möjligheten att enkelt kunna välja om tekniken ska användas i halva eller hela rummet. – ”Hur ska vi få tekniken att fungera både ihop och delad utan att behöva ett helt rack med teknik och kopplingsscheman som inte användarna eller ens vi tekniker kommer förstå oss på” var frågan, berättar Sebastian.
DSolutions lösning bestod av dubbla ljudlimpor som har en speciell tvårums-funktionalitet och med 16,384 virtuella Mist-mikrofoner som ger kristallklart ljud. Dessutom med parkopplade skärmar, flera kameror och datorer i vardera rum. Tekniken bakom är visserligen något komplicerad, men det är byggt ur användarens perspektiv.
- Nu har vi faktiskt en lampknapp där valet är hel- eller halvrum för att styra och bryta ljud och bild mellan rummen, det är allt, berättar han.
ENGAGERAD PROJEKTLEDARE GER FÖRDELAR
Sebastian berättar vidare att projektledaren från DSolution har varit väldig engagerad och stöttande under hela processen. – Han har lång erfarenhet och stort kontaktnät och har på så vis löst en del problem som uppstått tillsammans med olika experter. Han tycker om att vara på plats och har koll på detaljer. Han kommer snart med skruvdragare och ska hjälpa till med upphängning i ett konferensrum, säger Sebastian och skrattar.
- Han vet historiskt vad vi testat genom åren, han vet vilken nivå på kvalitet och pris vi söker. Visst kan vi gå ut och göra upphandlingar för att hitta produkter till bästa pris men jag upplever att DSolution tar fram ett fåtal produkter med rätt kvalitet och pris, så vi slipper lägga tid på att leta. Det är en av fördelarna med att ha samma leverantör eller kontakt, de lär känna oss som bolag och vet våra krav och önskemål, säger Sebastian.
ETT GOTT RÅD TILL ANDRA
Sebastian har ett tydligt råd till andra som är i fas att byta eller uppdatera sin konferenslösning:
- Håll det enkelt! Hellre lite färre produkter till bättre kvalitet. Håll det enkelt och håll en hög standard, det är en bra riktlinje. Vår konferenslösning är byggd ur användarens perspektiv. För användaren, till användaren, avslutar Sebastian.
Sebastian Taavola, IT
Fotograf: Anneli Larsson
"Håll det enkelt och håll en hög standard, det är en bra riktlinje.” - Sebastian Taavola.
”Vi hade på känn att det skulle bli mycket digitalt framöver, sen hade vi inte kunnat förutspå att det skulle bli av den här anledningen” - Sebastian Taavola.
Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.