Svenska kyrkan är Sveriges största kristna trossamfund, med församlingar runt om i hela Sverige. Söder om Roxen, i östra delen av Linköpings kommun ligger Åkerbo församling. I expeditionen där arbetar Ann-Britt Riccono, som tillsammans med en kollega ansvarar för alla bokningar, till exempel bröllop, dop och begravningar. Det innebär att Ann-Britt pratar en hel del i telefon, kopplar samtal vidare och har koll på att rätt person finns tillgänglig i växeln när de har jour. För att arbetet ska flyta på smidigt, krävs en fungerande telefonilösning.
- NÄR JAG BÖRJADE HÄR FÖR 3 ÅR SEDAN hade vi olika leverantörer för telefonväxeln och mobilabonnemang. Det gjorde att vi hade svårt att få en överblick. Det fanns bland annat alltid en osäkerhet kring vem vi skulle kontakta vid felanmälan, berättar Ann-Britt. Församlingen hade också både höga telefonikostnader och krångel med växeln.
ÖVERSIKT OCH LÖSNINGSFÖRSLAG
När abonnemangen skulle löpa ut passade de på att se över hela telefonilösningen och fick då kontakt med DSolution. – Vår kontaktperson gav oss förtroende direkt. Han kunde förklara pedagogiskt och enkelt, och visade tydligt att DSolution bryr sig även efter leverans, bland annat med service och support, säger Ann-Britt. - Vi hade en leverantör till som skulle lämna en offert. Han gav oss inte samma intryck, allt skulle gå snabbt och han ville enbart jämföra priser, inte höra vilka faktiska behov vi har i verksamheten, berättar Ann-Britt vidare.
– Han skickade faktiskt aldrig ens över den utlovade offerten sen, fortsätter Ann-Britt och ler.
Förslaget från DSolution var en telefonilösning med 45 abonnemang till mobiler och en molnbaserad, enkel företagsväxel. Dessutom med ett enda servicenummer att ringa, oavsett om problemen gällde abonnemangen eller växeln.
IMPLEMENTATION OCH RESULTAT
Ann-Britt berättar att implementationen gick mycket enklare än förväntat. – Vi hade en dag och tid inbokad, och då gick nya växeln igång. Eftersom DSolution hade gjort ett bra förarbete med att utbilda oss i växeln och lägga in kontakter och skapa grupper så flöt det bara på, fortsätter hon.
Och den nya telefonilösningen har underlättat arbetet och gjort det enklare för alla kollegor. Alla i personalen kan lägga in sin närvaro eller frånvaro i appen, vilket underlättat och lett till att de nu har bättre överblick och dessutom kan vara mer mobila. – Glömmer jag lägga in jour i växeln och är ledig kan jag enkelt göra det hemifrån på min privata dator. Ibland sker ju snabba förändringar och numera kan jag göra allt enkelt hemifrån, adminverktyget är lätt att använda, säger Ann-Britt.
UTÖKAT FÖRTROENDE
Efter ett år med telefoni utökades tjänsten även med nya skrivare till församlingen. – Det gick lika smidigt som med telefoniövergången, konstaterar Ann-Britt. När en tekniker installerat skrivarna höll DSolution utbildning för personalen i hur man använder skrivarens samtliga funktioner. – Utbildningen var väldigt pedagogisk och nyttig för oss. Eftersom vi också visste att supporten var bra, kände vi oss trygga, säger Ann-Britt.
Utöver att det förenklat för alla medarbetare, har också kostnaderna minskat.
- Vi är glada att ha DSolution som leverantör, eftersom de bryr sig hela vägen. Vi är trygga i den support som vi får, inga frågor är dumma frågor, vi får snabb och effektiv återkoppling när vi kontaktar supporten. Vi vill ju bara att det ska fungera. Dessutom vet vi att vi ses som en viktig kund, trots att vår församling är liten. Det känns bra, avslutar Ann-Britt.
Ann-Britt Riccono, Administratör.
Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.