Destination Sigtuna är ett bolag som ägs av både kommunen och näringslivet, med ett starkt huvudfokus – Att stärka Sigtunas attraktionskraft, få näringslivet inom besöksnäringen att växa och därmed locka fler besökare. Uppdragen består också i att skapa nätverk, samt driva den traditionsenliga frukostklubben som drivits sedan 1992 där näringslivet träffas och utbyter tankar och idéer, och får ta del av intressanta föreläsare och mingel. Men för att verksamheten ska rulla på krävs en fungerande IT-miljö.
ANNA LAKMAKER, SEDAN 1 ½ ÅR TILLBAKA VD för Destination Sigtuna, men som arbetat inom besöksnäringen i 15 år med affärsutveckling och projektledning, fortsätter att berätta. – Vi behövde en professionell partner som kunde hjälpa oss med IT-miljön. Vi är en liten organisation och har därför inte haft någon anställd som arbetat dedikerat med IT.
Men den gamla klassikern att någon anställd som har ganska bra koll blir påtvingad en IT-supporttjänst, känner Anna väl till. – Tyvärr var det lite så det fungerade hos oss tidigare, berättar hon.
LÖSNINGSFÖRSLAG
Den gamla IT-miljön med en server på plats var omodern, men också osäker. DSolution erbjöd en serverlösning i molnet som var både säkrare, mer hållbar och anpassad för dagens krav. Dessutom en lösning för hårdvara, där Destination Sigtuna kan hyra datorer och kringutrustning, och därmed inte behöver binda upp kapital eller riskera att sitta med gammal utrustning. Och såklart en väl fungerande supportorganisation.
SUPPORT I VÄRLDSKLASS
Numera behöver inte någon anställd besvara interna supportfrågor. – Vi har ett telefonnummer alla medarbetare kan ringa om de har något problem, säger Anna.
Anna berättar vidare att det är en trygghet att veta var de kan vända sig, oavsett problemets art eller storlek. – Nyligen gick en kollegas dator sönder. Vi kunde då kontakta vår säljare och få en enkel och tydlig offert som motiverade varför vi skulle välja just den datorn. När datorn sen levereras har DSolution startat upp den och installerat det vi behöver, så vi kan börja arbeta direkt. Detta är speciellt viktigt för oss, att det bara fungerar, fortsätter Anna.
LÖSNING I MOLNET LÖSER PROBLEM
Just nu under Corona-tider blir arbetet lite speciellt, men i och med att de nu har en lösning i molnet kan medarbetarna arbeta hemifrån utan problem. – Vi träffas varje morgon via Microsoft Teams i ett uppstartsmöte. Vi har haft några frågor om Teams, men har då bara kunnat höra av oss och antingen få svar direkt eller så återkopplar någon efter att ha tagit reda på svaret. Vi känner att DSolution bryr sig, vilket är värdefullt för oss, berättar Anna.
Anna avslutar med att berätta att de verkligen upplever en stor skillnad från att ha haft en osäker IT-miljö med en anställd som fått supportfrågor i knät till att ha en trygg molnlösning som tillåter medarbetarna att arbeta varifrån som helst, hos en partner som kan svara på alla supportrelaterade frågor. – Omställningen har gått smidigt, och vi ska såklart köpa IT av proffsen!
Anna Lakmaker, VD
Fotograf: Marie-Therese Karlberg
Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.