Nu sker de flesta möten digitalt, och det är en konst i sig att hålla i digitala möten som blir effektiva och strukturerade. Här kommer våra bästa tips:
Ha en agenda – Med en agenda vet alla deltagare vad mötet handlar om, och det blir lättare att avbryta diskussioner som spårar ur. Vågar ni, prova timeboxing. Då tidsätter ni varje punkt på agendan, och när tiden är ute går ni över till nästa punkt. Det ökar medvetenheten hos deltagarna och dessutom slipper ni långrandiga diskussioner som inte hör mötet till. Och det är förstås omöjligt att överskrida mötestiden.
Utse en moderator – Med en moderator blir det enklare att fördela ordet om ni är många som pratar i munnen på varandra. Moderatorn kan dessutom hjälpa deltagare som sällan kommer till tals att få en chans att prata. Hen håller i agendan och styr den eventuella timeboxingen.
Använd kameran – Många är obekväma med att ha igång kameran, men det finns stora fördelar i att använda den. Som bekant säger vi mer via vårt kroppsspråk än via ord och om vi kan se varandra blir det lättare att tolka subtila signaler, och såklart minskas missförstånd.