DSolution

.DS/Inblick

Så jobbar du hemifrån – Tipsen som verkligen fungerar

IT

Stora delar av Sverige uppmanas fortfarande att arbeta hemifrån. Somliga har full koll och tycker att de är mer produktiva hemma än på kontoret, medan andra är nybörjare. Och frågan uppstår; Hur gör man egentligen? Här kommer våra bästa tips som förhoppningsvis underlättar arbete hemifrån, men samtidigt bibehåller samarbete och gott humör.

 

Klä på dig, människa

Det är jätteskönt att gå runt hela dagar i pyjamas men ska du arbeta hemifrån – Klä på dig. Dels skapar det en känsla av att du är på arbetet, du ökar ditt självförtroende och både din hållning och utstrålning ökar med ordentliga kläder. Ska du dessutom sitta i ett videomöte så är det klart snyggare och mer professionellt att göra det i skjorta än en urtvättad t-shirt. (Som det kanske är dags att kasta nu?)

Behåll rutiner

Rutiner är A och O för att få arbetsvardagen hemma att fungera. Stig upp som vanligt, gör dina vanliga morgonbestyr och du kan till och med ta en morgonpromenad för att symbolisera din annars vanliga väg till jobbet. Arbeta som vanligt, ta en kaffepaus och glöm inte lunchrasten! Fortsätt med avstämningsmöten med kollegor och brukar ni ha fika på eftermiddagen, prova att ha det digitalt. Vi förespråkar Microsoft Teams, vi hjälper dig gärna att komma igång. 

Träna din impulskontroll

Diskmaskinen piper, det är dammigt och du borde verkligen starta en tvättmaskin… Men du är faktiskt på arbetet och får helt enkelt blunda för barnens leksaker och smutsen i hörnen. Har du ett rum du kan stänga in dig i kan det underlätta.

Om ni inte har mötesregler är det dags att skaffa det nu

Nu sker de flesta möten digitalt, och det är en konst i sig att hålla i digitala möten som blir effektiva och strukturerade. Här kommer våra bästa tips:

Ha en agenda  – Med en agenda vet alla deltagare vad mötet handlar om, och det blir lättare att avbryta diskussioner som spårar ur. Vågar ni, prova timeboxing. Då tidsätter ni varje punkt på agendan, och när tiden är ute går ni över till nästa punkt. Det ökar medvetenheten hos deltagarna och dessutom slipper ni långrandiga diskussioner som inte hör mötet till. Och det är förstås omöjligt att överskrida mötestiden.
Utse en moderator – Med en moderator blir det enklare att fördela ordet om ni är många som pratar i munnen på varandra. Moderatorn kan dessutom hjälpa deltagare som sällan kommer till tals att få en chans att prata. Hen håller i agendan och styr den eventuella timeboxingen.
Använd kameran – Många är obekväma med att ha igång kameran, men det finns stora fördelar i att använda den. Som bekant säger vi mer via vårt kroppsspråk än via ord och om vi kan se varandra blir det lättare att tolka subtila signaler, och såklart minskas missförstånd.

Ta vara på ökad kreativitet

Kreativiteten ökar avsevärt hemma när du har tid över för reflektion. Och vi har hört förr – Innovationer kommer sällan under en stressig arbetsdag på kontoret. Ta dig tid för att fundera på hur verksamheten kan bli bättre. Behöver ni ändra några rutiner eller förenkla hur ni kommer åt dokument och system? Eller kan ni förändra er verksamhet på annat sätt? Din kreativa tid är nu.

Tänk på ergonomin

På kontoret har de flesta en bekväm kontorsstol, kanske ett höj- och sänkbart skrivbord och andra hjälpmedel som ökar ergonomin. Hemma är det lätt att sitta hukande över din bärbara dator med resultatet av smärta i rygg och axlar. Det finns hjälpmedel för god ergonomi hemma (vill du läsa mer om just ergonomitips, klicka här) För när allt detta är över vill vi ha medarbetare som kommer tillbaka med ny energi (och förhoppningsvis nya ideer) och inte medarbetare som blir sjukskrivna för smärta.

Förhoppningsvis underlättar dessa tips något. Vi förstår att det kan kännas motigt och lite ensamt att arbeta hemifrån men glöm inte, allt har ett slut. Till dess – Kom ihåg att tvätta händerna.