I juni 2022 introducerade Microsoft funktionen ”chatta med dig själv” i Teams och bekräftade att alla användare skulle ha åtkomst i slutet av september. Så nu kan du alltså ha en konversation med dig själv direkt i Microsoft Teams.
Låter det lite konstigt? Det är det inte när du förstår hur du kan använda det. Det är en väldigt praktisk funktion när du behöver ett ställe att snabbanteckna i, lagra information eller filer snabbt, eller för påminnelser som inte har med andra teams eller chattar att göra.
Så hur du ska använda självchatt- funktionen i Microsoft Teams Om funktionen är tillgänglig finns en ny chatt fäst högst upp under chatt. Allt du behöver göra att börja använda de vanliga chattfunktionerna som att skicka meddelanden, länkar, bilder etc. och samtidigt ta reda på hur (och om) den här funktionen kommer att öka din produktivitet! På din vänstra meny där dina kanaler och chattar finns, kanske du nu har ditt eget namn. Microsoft fäster din självchatt som standard.
När du väljer din självchatt finns flikarna Chatt, Filer, Organisation, Aktivitet och LinkedIn som standard. På fliken Chatt kan du använda alla funktioner du använder för att chatta med kollegor eller externa kontakter i Teams: • Meddelandeformatering • Radering av meddelande • Meddelanderedigering • Emojis • GIF-filer • Ladda upp filer, dokument och bilder
Du kan också använda tex Loop för att skapa en uppgiftslista eller tabell.
Så varför har Microsoft introducerat chatt med sig själv i Teams? Att göra anteckningar under möten eller seminarier är något som de flesta människor har. Att göra anteckningar på rätt plats är dock något vi ännu inte alltid behärskar. Microsoft Teams har därför introducerat självchatt för att erbjuda dig att anteckna och spara filer i appen du spenderar större delen av din arbetsdag i.
Vill du veta mer? Vi är experter på Microsoft 365 och Teams och hjälper dig gärna med mer smarta tips.